مبانی کلامی آزادی سیاسی در اندیشه های شیعه و معتزله با تأکید بر اندیشه های امام خمینی و قاضی عبد الجبار
نویسندگان
چکیده
تفکر شیعه و معتزله با تکیه بر حسن و قبح عقلی می توانند در یک جامعه سیاسی دینی، منجر به آزادی سیاسی معنوی شهروندان گردند. برخلاف اندیشه اشاعره، اخباریه و همه جبرگرایان بالطبع باید احکام صادره از حاکمان جامعه را به عنوان اخلاق اجتماعی لازم الاتباع بپذیرند. در اندیشه عقل گرای شیعه، حاکمان نیز مجبورند آنچه را که انسانهای عاقل بدان حکم کرده اند، گردن نهند. بالاخص با لحاظ اندیشه اعتزالی جباری، شهروندان به صورت فعال میتوانند در شکل گیری اخلاق سیاسی اجتماعی دخالت نمایند. آنها میتوانند مسؤولان سیاسی خود را در صورتی که برخلاف ارزشهای مشترک پذیرفته شده رفتار نمایند، مورد اعتراض و نقد قرار دهند. بنابراین، قرائت معتزله جباری از عقل عملی، بیشتر از قرائت شیعی، زمینه ساز آزادی سیاسی / معنوی در جامعه میباشد. دلیل آن، این است که در وهله اول، قرائت ایشان، عقل را همگانی دانسته و بهره برداری از عقل را با قیدهای ویژه از دسترسی همه انسانهای عاقل ـ آن طور که در تفکر شیعی تصویر شد ـ دورنبرده است. قبلاً اثبات شد که مدرکات عقلی با قرائت معتزلی از آن، حکم نیز میباشد. انسانهای عاقل با تکیه بر عقلهای خود بعد از درک حسن یک کار یا قبح آن، دیگر منتظر استنباط حکم دیگری از شارع نخواهد بود؛ بلکه حسن، همان واجب بودن و قبح، همان حرام بودن میباشد. قاضی عبدالجبار حتی در شرعیات میگفت: «حسن، از وجوب در واجبات شرعی جدا نیست و لذا نماز قبل از وقت نه حسن دارد و نه وجوب... و لذا فرقی ندارد که با لفظ حسن یا به لفظ وجوب، از احکام یاد کرد»
منابع مشابه
الزامات عدالت و آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی
حکومتها برحسب ماهیت خویش، اهداف و مقاصدی دارند که درجهت نیل به آن تلاش میکنند. دین مبین اسلام، عدالت و آزادی را به رسمیت شناخته و در متون و ادبیات اندیشمندان مسلمان نیز بهویژه در دوران جدید مورد توجه قرار گرفته است. از منظر امام خمینی، اهداف عالیه حکومت اسلامی بر دو بال عدالت و آزادی استوار است. ازجمله الزامات عدالت ابتنای دین، قانون و جامعه بر عدالت، تربیت و تهذیب انسان و حکومت میباشد. همی...
متن کاملنسبت عدالت با آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)
در این پژوهش تلاش بر این است تا دو مفهومِ مهم اندیشه سیاسی یعنی عدالت و آزادی را در اندیشه های سیاسی امام خمینی(س) به گونه ای مورد بررسی قرار دهیم که در پایان نه تنها آگاهی روشنی از چیستی این دو مفهوم کلیدی(عدالت و آزادی)در اندیشه سیاسی ایشان به دست آورده باشیم، بلکه اهمیت، جایگاه و نسبت این دو مفهوم نسبت به همدیگر، در اندیشه سیاسی حضرت امام برای ما روشن شود. آزادی به عنوان یکی از موضوعات و مفاه...
متن کاملمبانی معرفتشناختی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
هدف پژوهش حاضر فهم اندیشۀ سیاسی امام خمینی در چارچوبی معرفتشناختی بود. یافتههای پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، نشان داد که میان اندیشۀ سیاسی امام خمینی و مبنای معرفتی ایشان، نسبت ابتنایی(مطابقت) وجود داشته و این ابتناء به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم برقرار بوده است. دو ابزار عقل و وحی، بیشترین تأثیر را بر اندیشۀ سیاسی امام خمینی داشتهاند. اندیشۀ سیاسی امام خمینی، علیرغم همۀ تأکید ب...
متن کاملخاستگاه های قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی
گزارش شناسایى بنیادهاى اندیشههاى سیاسى امام در گستره آیات قرآنى است. از نگاه امام، سیاست دین، سیاست الهى و عین دیانت است که به دلیل زمزمه شعار جدایى دین از سیاست و عرضه مکاتب انحرافى با مهجوریت قرآن مهجور شده است. در صورتى که قرآن کتاب حکومت است و در سایه حکومت قرآنى علاوه بر دستآوردهاى مادى، رشد معنویت نیز امکانپذیر مىشود، معنویت و خدا محورى عامل کنترل قدرت سیاسى و طاغوت ستیزى است که قرآن ...
متن کاملبرایند جایگزینی مبانی دینی در نظریه «قدرت رادیکال» (با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی+)
از آنجا که دستیابی استیون لوکس به نظریه قدرت رادیکال در پرتو پیروی از مبانی معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی است، با یافتن این مبانی و جایگزینی آنها با مبانی دینی، اصل نظریه نیز تغییر یافته و نظریه جدیدی مبتنی بر مبانی دینی تولید خواهد شد. بر اساس مبانی دینی و به خصوص، اندیشههای حضرت امام خمینی+، اجبار و زور و اینکه شخص یا گروهی تلاش کند شهروندان را مجبور به پذیرش سیاستهایی کنند پذیرفتن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسیناشر: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
ISSN
دوره 2
شماره سال دوم - شماره هشتم - بهار 79 2000
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023